Lappländsk lakoniker

Under det sena 70-talet och tidiga 80-talet stannade Sverige när han kastade sig utför branterna. Jag tänkeringemar1.jpg naturligtvis på Ingemar Stenmark; en av de mest framgångsrika ur ”guldgenerationen”, födda 1956, och utan tvekan den mest sympatiske. Trots sina 86 världscupsegrar, anser jag att Ingemars främsta bedrift ligger inom den filosofiska sfären.

När en osedvanligt korkad sportjournalist ställde en ovanligt dum fråga till Ingemar, svarade Tärnabysonen ”Hä ä ingen idé å försök förklare nåt för nån som inget begrip”. Diogenes hade inte kunnat formulera det bättre.

Ingemars ordknapphet bör också lovordas, istället för den innehållslösa svada som diverse åsiktmaskiner, epigoner och chronschoughare hasplar ur sig så fort de får tillfälle. Jag har alltid skrivit kort och koncist, av respekt för ordet, och för läsaren. Jag inbillar mig att det finns ett samband mellan t ex Willy Kyrklunds och Tomas Tranströmers knappa produktion, och den kvalité deras verk når. Jag vill här snabbt påpeka att jag inte jämför mig med ovan nämnda författare; jag anser inte ens mig själv vara en författare. Min förhoppning är att framtida texter här leder till ett ständigt pågående samtal läsarna emellan.

 

 

2 svar to “Lappländsk lakoniker”

  1. ojkooj Says:

    Hej!

    Jag undrar om Micke har läst detta innan han kom på bloggen om inspiration.
    Kort och koncist är en dygd. Bra för en själv och bra för omgivningen.

    BSS 33

  2. Larry Says:

    chronschoughare?! Fin-fin läsning min vän;)

Lämna en kommentar